Manipulatīva komunikācija darba vietā (pieredzes stāsts + ieteikumi)
- Eduards Krūmiņš
- Sep 6, 2024
- 3 min read
Updated: Nov 22, 2024
❓ Vai jūsu organizācijās vai komandās ir kādas norunas / nosacījumi par manipulatīvas komunikācijas izskaušanu vai nepieļaušanu ikdienas saziņā, vai tā joprojām ir katra individuālā atbildība - tikt ar to galā?
Pēdējā pusgada laikā esmu piedzīvojis 3 spēcīgas manipulatīvas rīcības, kuru mērķis ir bijis mani pierunāt/iesaistīt/pārliecināt par lietām, kas nav manās interesēs, taču ir nepieciešamas otras puses mērķu realizācijai.

1️⃣ Pirmā bija vissāpīgākā, jo biju jau "iekšā līdz ausīm", kas procesu padarīja sāpīgu un personisku. Labi, ka pēcāk pietika laika un spēka no dažādiem rakursiem izanalizēt gan rakstīto, gan mutisko komunikāciju, lai īpaši pievērstu uzmanību, kuras tad bija manipulācijas pazīmes un kuri ir sarkanie karogi, kam nākotnē pievērst uzmanību.

2️⃣ Otrs gadījums nāca tik drīz, ka jau skeptiski skatījos uz visu ienākošo info. Tas bija jauks rakstīts ziņojums ar aicinājumu uz rīcību noslēgumā. Tā kā acs bija svaigi trenēta, tad nedaudz pat komiski salikās, kā iztulkoju katru teikumu (definējot tā patieso mērķi ziņas ietvaros), kas beigās ved uz to, lai es pieņemtu otrai pusei labvēlīgu lēmumu, kamēr manas vajadzības un nepieciešamības apskatītas netiek tieši necik.

3️⃣ Trešais stāsts, protams, ir šī ieraksta galvenais ierosinātājs. Svaigs, nepatīkams, taču tāds pēc kura varu uzsist sev pa plecu, ka esmu kļuvis krietni acīgāks un spēju tikt cauri arī sausām kājām pat pie spēcīga spiediena. Piedzīvoju gan vainošanu, gan iespējamu informācijas noklusēšanu, gan apelēšanu pie dažādām manām labajām šķautnēm, gan nekavēšanos pie mīnusiem (arī riskiem), kamēr uzsvērti tiek tikai plusi un viss labais, lai es pieņemtu attiecīgu lēmumu, kam būtu ilgtermiņa ietekme arī uz mani pašu.
Trīs izaicinājumi, apkopojot pieredzēto:
1. Šīs situācijas ir nemanāmi ievelkošas un mūsu emocijas pat negribot sāk diktēt mums kādus spēles noteikumus, kas patiesībā nav mums labvēlīgi.
2. Manipulācija, ko pret kādu vērš ausgtākstāvošais (hierarhijā vai vienkārši autoritāte) reizēm ir daudzkārt spēcīgāka un itkā nemanāmāka, jo liek domāt, ka "tā tam jābūt", "tāda te kārtība" vai "viņš jau noteikti zina".
3. Pamanīju, ka ir cilvēki, kas mēģina izkropļot izpratnes robežas un manipulatīvu komunikāciju paslēpt zem "koučings darbavietā" karoga, tā domājot, ka vadītājs aizies uz sarunu un panāks, ka turpmāk padotais iedvesmosies un domās "pareizi".

KĀ ATPAZĪT MANIPULĀCIJU?
1. Vainas uzlikšana vai emocionāla šantāža:
Manipulators mēģina izraisīt vainas sajūtu, lai jūs izpildītu viņa vēlmes, vai izmanto jūsu jūtas pret jums (piemēram, sakot, ka esat neuzticams draugs, ja jūs neizdarat to, ko viņš vēlas).
2. Neloģiskas prasības:
Manipulators var izteikt pieprasījumus, kas šķiet nepamatoti vai nesaprātīgi, un mēģina tos pasniegt kā normālu rīcību.
3. Dubultstandarti:
Manipulators bieži izmanto atšķirīgus standartus savām un jūsu darbībām, piemēram, prasot, lai jūs esat pilnīgi atklāts, bet pats sniedzot minimālu informāciju.
4. Nosodīšana vai kritika:
Manipulators var izteikt kritiku, kas šķietami ir vērsta uz uzlabošanu, bet patiesībā cenšas iedragāt jūsu pašapziņu.
5. Pasīvi-agresīva rīcība:
Manipulācija var izpausties caur pasīvu agresiju, piemēram, neizpildot solījumus vai klusēšanas taktiku, lai jūs liktu justies neērti.
6. Pateikšana “jā”, domājot “nē”:
Manipulators var piekrist vārdos, bet viņa rīcība liecina par pretējo. Tas var radīt apjukumu un nedrošību.
7. Informācijas selektīva izpaušana:
Manipulators var izpaust tikai to informācijas daļu, kas viņam ir izdevīga, vai sagrozīt faktus, lai vadītu sarunu sev vēlamā virzienā.

KĀ RĪKOTIES ŠĀDĀS SITUĀCIJĀS?
1. Atpazīsti manipulāciju:
Pirmais solis ir atpazīt, ka ar tevi mēģina manipulēt. Izmantojot iepriekš minētos signālus, Tu vari identificēt manipulācijas mēģinājumus.
2. Saglabā mieru:
Neļaujieties emocijām. Mierīga un objektīva pieeja palīdzēs saglabāt kontroli pār situāciju.
3. Nosauc manipulāciju vārdā:
Ja jūti, ka ar tevi mēģina manipulēt, vari mierīgi norādīt uz to, piemēram, sakot: “Es jūtu, ka mēģini izraisīt manī vainas sajūtu, bet es uz to neatsaukšos.”
4. Nosaki robežas:
Skaidri nosaki, kādas darbības vai uzvedība ir pieņemama un kāda nav. Paliec pie savām robežām, neļaujot manipulēt ar sevi.
5. Jautājumi un izskaidrojumi:
Ja jūti, ka ar tevi manipulē, uzdod jautājumus, lai saprastu situāciju labāk, piemēram, "Kāpēc tu tā saki?" vai "Ko tu īsti vēlies ar to panākt?". Tas var palīdzēt noņemt manipulācijas masku.
6. Atteikšanās un alternatīvas:
Neapmierinātības vai spiediena gadījumā nebaidies atteikties un piedāvāt alternatīvu risinājumu, kas ir taisnīgs abām pusēm.
7. Meklē atbalstu:
Ja manipulācija ir ilgstoša vai sarežģīta, meklējiet atbalstu no uzticamiem draugiem, ģimenes vai profesionāla konsultanta.
(Šo recepti cīņai ar manipulatoriem sastādīt palīdzēja MI modelis ChatGPT)
Comments